• IMG 0039
  • anna-backhopp-2-
  • IMG-4100
  • anna-boxjump-f
  • IMG-4133
  • anna-ribbstol
  • IMG-4131
  • IMG-4291
  • IMG-4111
  • IMG-4277

Träning

Vill du komma igång med träningen?

På Söders Källa tränar vi kroppen för att behärska grundläggande rörelser som att ställa sig upp, sätta och lägga sig ner, lyfta och flytta föremål, gå, springa, dra, knuffa och hoppa. Vi hjälper dig även att träna upp och utveckla dina fysiologiska grundegenskaper såsom styrka, uthållighet, kondition, rörlighet, snabbhet, balans och koordination. Tränarna hjälper dig oavsett vad du har för bakgrund, nivå av fysisk färdighet eller dagsform. 

Funktionell träning

  • IMG-4390-2-4
Själva ordet funktionell betyder ändamålsenlig och praktisk och att träna funktionellt innebär att träna kroppen för det den ska utsättas för i det dagliga livet. De flesta rörelser i vårt dagliga liv innebär en samtidig aktivering av många muskler samtidigt och kräver:
Styrka, rörlighet, kondition, stabilitet, balans och kordination. På detta pass fokuserar vi på att skapa dessa förutsättningar.

Instruktörer: Annika Foley

Rörlighetsträning


  • IMG-4390-2-3
  • rorlighetstraning
  • rorlighetstraning-gladje1
  • rorlighetstraning-annika
På detta pass fokuserar vi på dynamisk rörlighet. Vi jobbar rörlighet i rörelser och inte så mycket statisk stretch. När vi gör den här typen av rörlighetsträning så kommer vi även att träna styrka, balans, stabilitet och kroppskontroll. Nedsatt rörlighet och brist på kontroll i skuldror, bål/ländrygg och knän kan innebära problem vid utförandet av övningar som axelpress och knäböj. Risken för att skada sig eller få ont blir därför hög och detta är något som vi vill motverka med rörlighetsträning.
Syftet är alltså att lindra smärtor, förebygga skador men också optimera fysiska prestationer eftersom du rent biomekaniskt får bättre kraftvinklar och kan utveckla mer kraft i olika rörelser.

Instruktörer: Annika Foley

Stationsträning

  • image-12-825x510
  • niclas-och-sara
  • stationstraning
  • stationstraning-utomhus
  • traning1
  • Tinabasta1
  • 4-3-
  • IMG-4390
  • IMG-4407-3-
  • robbin-till-hemsidan
För dig som tränat lite och och känner att du är hyfsad form erbjuder vi ett lagomt alternativ, Stationsträning. Passen är uppbyggda med målet att träna hela kroppen, i individuellt tempo. Många av övningarna sker parvis, vilket gör att man får härlig peppning av sin kompis. Till passen har vi bra musik och en trevlig gemenskap. Stationsträningspassen varierar från pass till pass där vi tränar igenom hela kroppen med olika redskap såsom TRX, kettlebell, stepbräda, expanderband med mera.

Instruktörer: Sofia Sundblad, Andreas Dahlén, Annika Foley, Robbin Kjellin och Tina Lejdström.

Stationsträning lätt

  • stationstraning-latt
  • IMG-4390-2-2
  • IMG-4407-3-1
Stationsträning lätt är för dig som inte är träningsvan men känner att det vore dags att komma igång. Det är ett lätt sätt att träna även om du inte har provat någon gruppträning tidigare. Övningarna på de olika stationerna är enkla att utföra, med få eller inga inställningar. Oftast får du jobba med din egna kroppsvikt eller med olika redskap. Har du en skada eller liknande meddela gärna tränaren innan passet, så att träningen kan anpassas.

Instruktör: Sofia Sundblad och Annika Foley

Core

traning4 copytraning4 copy
traning4 copy
Core handlar om bålstyrka och bålstabilitet. Övningarna utförs med din egen kropp som redskap och vi kommer åt musklerna kring ryggraden som ger dig en bättre kroppshållning, stärker din rygg och framförallt tränar dina magmuskler. Funktionella, långsamma rörelser ger dig smidighet, bättre balans och stärker dig från grunden. Bli medveten om hur viktigt det är att tänka på hur du står, går och rör dig i vardagen. Detta är ultimat träning för dig som har ett stillasittande arbete, för dig som har ett arbete som innebär att du står mycket, likväl för dig som har ett mer fysiskt arbete.

Instruktör: Sandra Eriksson

Kvällsfys

  • annika-marklyft
  • kvallsfys-annika2
  • lovisa-bank
Lyftteknik på en basövning, olika från vecka till vecka. Därefter fokus på någon rörelse eller muskelgrupp med komplementövningar till basövningen.

Instruktörer: Annika Foley

Seniorträning

  • gruppbild-seniorer
  • senior-eva
  • seniorer
  • andreas2
  • andreas-basta2
  • IMG-4395
Passet utformas utefter tränarens kompetens och efter medlemmarnas förmåga. Berätta gärna om ni har några skador eller problem så kommer tränarna hjälpa till att anpassa övningarna åt dig. Passen utmanar alla grundläggande fysiologiska egenskaper och rörelser. 

Instruktörer: Sebastian Borensjö och Andreas Lindberg

Morgonfys

  • teamwod1
  • wallball
  • madde1
  • morgonfys1
  • morgonsfys-oh-med-madde1
  • ringdips-johannes-morgonfys1
  • IMG-4395
Ett 45 min pass som utmanar styrka, kondition och rörlighet. Alla kan delta, vi anpassar övningarna till din förmåga och dagsform.

Instruktör:  Sebastian Borensjö

Vår Facebooksida

Har du frågor om träningen på Söders Källa?

Om du vill veta något om vårat träningsutbud, instruktörer eller har andra funderingar, kontakta oss så hjälper vi dig.